Artikel over de Kentenaren in het MOTORBLAD van november 2024

 

Tekst uit het blad Motorboot hieronder

Motorbootblad Pdf
PDF – 504,0 KB 4 downloads

Text translation from magazine Motorboot

 

Motorboot Blad Engels Pdf
PDF – 330,2 KB 1 download

Een van onze clubleden heeft een model kunnen kopen van de Kent-28. Schaal 1 : 10.

Ook de binnenkant is te bekijken door het dakje eraf te schuiven.

(betere foto's worden later nog toegevoegd)

 

 

 

--------------------------------------------------------------

 

Vakantie perikelen door Wil J.

-------------------------------------------------------------------------------------------

26-05-2022

Opknappen Kent 28 Launch aangekocht 2020

Ik had bij de “Kentenaren” club een advertentie geplaatst met de vraag dat ik een Kent  28 Cruiser zocht!  Ik werd gebeld door een man die had zo`n boot,  alleen  geen cruiser maar een Launch dat vond ik wel jammer, maar een Kent is niet vaak te koop! Hij was geen lid maar had mijn advertentie daar gelezen. Hij vertelde mij dat de vraagprijs redelijk was gezien de staat van de boot. Toen ben ik  gaan kijken en werd ik toch wel enthousiast  ondanks dat het geen cruiser model was. We werden het eens over de prijs, en spraken af wanneer ik de boot zou ophalen.  Ik vroeg aan Wim een vriend van mij of hij mee wilde  de boot op te halen.  Op de terug weg kwamen we al in de problemen. Na overleg met Frans de secretaris van de “Kentenaren” club,  adviseerde hij mij Jan Rook te bellen, dat heb ik toen gedaan, en Jan kon ons goed helpen. We hebben Jan nog wel een paar keer moeten bellen voor wij thuis waren. En zo zijn wij samen Jan, Wim, Marien en ik begonnen aan deze klus. Wim had veel ervaring met elektra, gas en de motor techniek. Hij  was vroeger auto monteur geweest. We kende elkaar van de haven waar  onze boten liggen. Hij was havencommissaris en ik was havenmeester.

Ik ben begonnen met de renovatie in november 2020, met het hoognodige aan de boot. En tussen door veel geoefend met aanleggen bij alle soorten situaties, daar ik meestal alleen vaar mag je geen grote fouten maken anders zit je zo in de problemen.

Schilderwerk buitenkant

Begin april 2021 de boot uit het water laten halen en schoon gespoten. Laten drogen. Ik heb samen met Wim, het onderwaterschip lichtjes opgeschuurd en ontvet met thinner en afgeplakt. En daar over heen + 6 blikken van 750 ml HB Coating gerold laag voor laag afwisselend van de kleur grijs en dan weer zwart,  dan weet je waar je gebleven bent. En als laatste twee harde antifouling lagen met 2 blikken Copper Cruis rood van 2500 ml. Het was een verschrikkelijk werk om boven je hoofd te werken.

Toen de romp; dat durfden we niet zelf te doen. Dat werk werd uitbesteed aan 2 schilders die dat veel beter kunnen. De romp werd geschuurd en ontvet toen afgeplakt de paar kleine beschadigingen werden geplamuurd en de romp werd drie keer geschilderd met van De IJssel DD hoogglans en er werd boven de waterlijn een witte bies geplakt.

Ik heb hun ook de antislipvlakken op het dek laten schilderen. Vlakken schuren, ontvetten en  afplakken toen 2 blikken GB coating grijs van 750 ml dat is een tussenprimer de vlakken mee gerold en daar over heen nog 2 x schilderen met kristalverf.

De patrijspoorten;

Deze lekten als het flink regende. Dus moesten ook aangepakt worden. Ze zaten muurvast met kit. Die hebben we met hete lucht verwarmd en voorzichtig langdurig met een rubberen hamer los geslagen. Dat was ook een heel karwei in hoofdzaak gedaan door Wim.

De patrijspoorten schoongemaakt en ontdaan van die kit.

Daarna met een speciaal soort tochtband weer gemonteerd.

 

Schilderwerk binnen;

Toen heb ik het binnen werk (kajuit) waar het nodig was aangepakt. Ontvetten met thinner daarna lichtjes schuren nogmaals ontvetten en dan schilderen met hardhoutolievernis. Dat is een hoogglans vernis voor binnen en buiten. Maar voor de binnen kant deed ik daar overheen eiglans beide van Epifanes dat vind ik mooier voor binnen. Hetzelfde voor de vloer,

alleen deze deed ik aflakken met Glitsa! Die hardhoutolievernis geeft meer, bescherming  voor de ondergrond en de Glitsa voor de vloer is knoerthard, parket lak had misschien ook wel gekund, maar ik werk al vele jaren met Glitsa.

Fornuis vernieuwd;

Dat stinkende inductie Fornuis er uit gehaald en twee pits gas fornuis er voor in de plaats. Merk CAN type FC 1336 een twee pits gasfornuis, de kleine pit 1000 W en grote 1900 W met automatisch ontsteking. Heel prettig  gebruiksvriendelijk fornuis. Mijn buurman in de haven is altijd timmerman geweest, en heeft mij veel geholpen met, timmerwerk, Polyester, epoxie en laminaat reparaties aan de boot.

Hij heeft in het ruim een gas bun gemaakt voor twee gasflessen. Hij zaagde een stevige lat die gelijk met de ronding van de romp mee liep en lijmde die met Ultra high initial tack, tegen de huidwand. En daar heeft hij later de bun aan geschroefd. Ik dacht nog, blijft dat wel hangen maar hij hangt er nog steeds.

 

Toilet ruimte aangepakt;

Vloertje geëgaliseerd met epoxy van Variopox v.d. IJssel. De oude toilet er uit en een nieuwe elektrisch toilet er voor in de plaats van het merk Vetus  SMTO 2-1z  en Vetus WP  1213 Automatische membraan waterpomp. Werkt heel prettig en maakt weinig geluid bij het door trekken en heeft ook geen moeite met  wc papier wegspoelen. Wat van de vorige types niet gezegd kon worden! Uit ervaring van Wim!

 

Mansgaten maken voor de water en brandstof tanks;

De beiden tanks waren gemaakt van 3 mm dik RVS. Is natuurlijk heel duurzaam maar, als je er een gat in wil boren is dat wel een hele klus! Eerst met een grote gatenboor geprobeerd van 160 mm diameter. Maar na drie gatenboren bot, was ik nog geen anderhalve mm verder. Ondanks een langzame zware boormachine en boorolie. Toen maar met de decoupeerzaag met daarvoor speciale zaagjes. Dat ging. maar dat kostte wel 10 tallen zaagjes.  Toen de klus klaar was gaf dat wel veel voldoening. Het restant water uit de tank gezogen, dat zelfde met de diesel gedaan, al dat zaagwerk bleek niet voor niets!  Met onze vorige boot deed ik altijd s`winters de watertank leeg en droog maken, en dan schoonpoetsen met  handdoeken. Wij waren gewend gewoon water uit de bootkraan te drinken.

 

Zonder mijn vrienden Wim en Marien was het nooit zo mooi geworden.

En als laatste heb ik veel telefonisch contact gehad met Jan Rook van de Kentenaren club. Wanneer ik ook belde ( zij waren meestal aan het varen ) maar hadden meestal gelijk aandacht voor mijn vraag of Jan moest net  even zijn aandacht geven onder het varen voor het een of ander. BEDANKT MANNEN!

 

Inmiddels is “Sjeffie” helemaal klaar en ben ik voor het eerst na de grote opknap beurt met mijn mooie glimmende schip wezen varen. Vanaf onze thuis haven, WSV Rijn & Lek, Wijk bij Duurstede de Lek op door de Oude Gracht, Vecht, Muiden, IJmeer en Spakenburg Bunschoten en weer terug. Ik gebruik de routeplanners van “Vaarkaart Nederland” en sinds vorig jaar ook nog “Waterkaarten” (anwb)  de ene is weer beter in een route maken door een vertrek punt in te voeren en een aankomstpunt en dan laat het programma gelijk de hele  routen zien en het andere programma is weer veel gebruik vriendelijker.

Sjef

-------------------------------------------------------------------------------------------

23-03-2022 (Bericht naar onze leden)

Kentenaren,

Nu de dreiging van COVID-19 flink lijkt te zijn afgenomen en de meeste coronamaatregelen in Nederland zijn ingetrokken ontstaat de ruimte om ook voor onze leden weer een evenement te organiseren. Voor het zomerweekeinde heeft het bestuur opnieuw zijn oog laten vallen op Hasselt. Zowel in 2020 als in 2021 moest daar een streep door wegens de pandemie, maar met de derde poging moet het toch lukken. Driemaal recht is scheepsrecht tenslotte.

In het eerste weekeinde van september zullen wij te gast zijn in jachthaven De Molenwaard. In Hasselt vindt dan het traditionele Euifeest (hooifeest) plaats en dat geeft aardig wat vertier in deze Hanzestad. Het is de bedoeling dat de deelnemers op donderdag 1 of vrijdag 2 september in Hasselt aankomen en dat het weekeinde op zondagmorgen 4 september wordt afgesloten.

Later dit jaar zullen de details en het programma bekend worden gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Frans , secretaris

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

13-07-2021 (Bericht naar onze leden)

Kentenaren,

Met een sterk gevoel van teleurstelling heeft het bestuur besloten om ook dit jaar het zomerweekeinde af te gelasten. Het was de bedoeling om dit evenement te laten samenvallen met (een deel van) het Euifeest. Uit informatie van de Oranjevereniging Hasselt, die dit feest organiseert, blijkt dat belangrijke onderdelen in ieder geval niet doorgaan en dat het maar de vraag is of er festiviteiten zullen plaatsvinden. Daarnaast geven de in de afgelopen dagen snel opgelopen aantallen besmettingen weinig vertrouwen dat het mogelijk zal zijn om in ongedwongen sfeer met elkaar te vertoeven.

Het bestuur vindt dat onze leden tijdig duidelijkheid moeten hebben en heeft daarom de knoop doorgehakt. Erg jammer, want velen van jullie zullen zich op een weerzien hebben verheugd. Zolang het virus niet onder de duim is zullen we vrede met beperkingen moeten hebben.

We hopen dat 2022 ook voor de Kentenaren een beter jaar zal worden.

Met vriendelijke groet,

Frans H, secretaris

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

17-05-2021 (BPR en Handboek Marifonie)

Kentenaren,

Vorige week stond in de nieuwsbrief van Vaarwijzer een bericht over een door de politie uitgevoerde controle bij Bruinisse op de pleziervaart. De agenten onderzochten onder meer of de schipper een exemplaar van het Binnenvaart Politie Reglement (BPR) en (wanneer er een marifoon aanwezig is) van het handboek marifonie voorhanden had.

Het BPR en het handboek zijn opgenomen in de ANWB Water almanak deel 1. Wanneer je dat boekwerk aan boord hebt voldoe je aan de regels. Het is ook toegestaan om in plaats daarvan een digitale versie te hebben. Dan moet je die wel offline op je mobiele telefoon of tablet hebben staan. Ter plaatse downloaden is niet toegestaan omdat je niet overal over een verbinding met het internet (wifi of 4G) zou kunnen beschikken.

Ik ga ervan uit dat de meeste (of misschien wel alle) Kentenaren aan deze regels voldoen. Maar voor diegenen die geen exemplaar op hun Kent hebben liggen, stuur ik hierbij een pdf-bestand van beide teksten. Sla deze op in de app Adobe Acrobat Reader bij de offline bestanden (dus niet in Document Cloud).

Met vriendelijke groet, Frans H, secretaris

BPR
PDF – 8,7 MB 233 downloads
Handboek Marifonie
PDF – 480,6 KB 205 downloads

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

15-12-2020  Bestuur Kentenaren

 

⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓

⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓⚓

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

06-07-2020     Bericht van Paul & Angela

Varend over de Oude Rijn, Alphen a/d Rijn, moesten we wachten op brugbediening van de Alphensebrug.

Een Duitse tanker kwam vanaf de Gouwe en had uiteraard voorrang.

Voor- en achter hadden we belegd en om teveel bewegingen langs het remmingswerk te voorkomen, ook een kruisspring.

Het voor ons liggende schip had echter niet vastgemaakt en bij het passeren van de tanker ontstond zoveel zuiging dat dit schip met kracht tegen onze boeg gedrukt werd.

Gevolg, diepe schade, complete verpulverd polyester en enorme buikpijn.

Grote geruststelling is dat de boeg massief is, de schade is 30 cm. boven de waterlijn en  Michael heeft er een stuk uit geslepen zo groot als 2 tennisballen en vervolgens laagje voor laagje opnieuw gelamineerd.

Totale reparatie tijd was 3 dagen waarbij ook nog 2 dagen wachttijd voor het op kleur maken van de gelcoat. Schade totaal 1700 euro.

Gelukkig zijn er vakmensen die dit soort schade, onzichtbaar, herstellen.

 

Op de foto's,  de schade,  het herstel en het eindresultaat. 

 

 

Naam en telefoonnummer van de hersteller 

Michael Zwiebel, 06 557 640 57.

All Round International Yachtservice

Nieuwe Hem weg 7p

1013 BG AMSTERDAM.

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

19-06-2020.        Kentenaren,
In de ledenvergadering die op 22 maart 2020 zou worden gehouden en wegens COVID-19 niet is doorgegaan, zouden de leden een nieuw bestuur hebben gekozen. Intussen hebben Maggie en Lex N. en Renée en Arie H. hun Kent verkocht en daarom leggen Maggie en Arie hun bestuursfunctie neer. Het bestuur heeft besloten om, voorafgaande aan de latere goedkeuring door de leden, met de nieuwe bestuursleden verder te gaan. Dat betekent dat Henk J. voorzitter is, Angela B. penningmeester en ondergetekende secretaris. En wij kunnen bovendien met vreugde melden dat Jan R. het beheer van de website overneemt van Lex.
In een komende ledenvergadering zullen deze mutaties worden geformaliseerd. Voorts zal Angela een andere bankrekening voor de clubkas gaan gebruiken. De gegevens daarvan (IBAN en tenaamstelling) zullen later bekend worden gemaakt.
Het nieuwe bestuur spreekt de wens uit dat het virus spoedig zal zijn verdwenen, zodat we elkaar weer zonder beperkingen kunnen ontmoeten en er ruimte komt voor Kentenarenactiviteiten.

Met vriendelijke groet, Frans H. , secretaris

 

05-06-2019. Als iemand geïnteresseerd is in een gebruikte blauwe bootkap met beugel voor  een Kent 28 Cruiser, kan zich melden bij dhr. C.D. Jong,