Leden-tip: Over de “Demperplaat Volvopenta D2-55-C”
In 2024 ontdekte ons lid Kees dat de demperplaat op het vliegwiel van zijn Volvopenta D2-55-C motor versleten was. Dit was duidelijk te horen door een rammelend geluid tijdens het draaien van de motor. Kees besloot de versleten demperplaat te vervangen en heeft een nieuwe besteld. De kosten? Maar liefst €1200,-, een behoorlijk duur onderdeel. Daarom nam Kees contact op met AB Marine Service voor hulp. Lees hieronder meer.
Geachte heer / mevrouw,
Afgelopen zomervakantie hebben wij de demperplaat van onze Volvo Penta D2-55-C laten vernieuwen.
Men heeft toen een nieuwe demperplaat aangebracht (kosten 1200 euro exclusief montage)
De oude demperplaat heb ik bewaard en ligt nu vanaf september op mijn werkbank.
Afgelopen week toch eens gekeken hoe zo'n ding is opgebouwd en wat er nu eigenlijk kapot is.
Door de veerring te verwijderen was deze gemakkelijk te demonteren en vielen er stukken rubber uit.
(zie bijgevoegde foto's)
Feitelijk zijn alleen de rubbers en de platte fiber tussenring versleten en is de rest geheel in tact.
Ik vind het een beetje zonde om de demperplaat bij het oud ijzer te gooien en dacht, maar
misschien kan AB Marine - waar ik regelmatig klant ben - antwoord geven op de volgende vragen:
Vraag 1) Kan zo'n demperplaat gereviseerd worden?
Vraag 2) Zo ja; wat zijn de kosten van een revisie?
Vraag 3) Zo ja; bestaat hier dan ook een revisie set voor om hem zelf te reviseren?
Vraag 4) Zo ja; is de levensduur dan weer als nieuw?
Vraag 5) Zo ja; wat zou een gereviseerde demperplaat kosten c/q opbrengen om bijvoorbeeld over te doen aan een goede kennis, die binnenkort ook een demperplaat moet vervangen.
Vraag 6) Zo ja; maar stel dat ik dit allemaal niet wil, kunt u mij dan geld (een soort statiegeld) bieden voor mijn versleten demperplaat.
In afwachting van uw reactie,
met vriendelijke groet,
Kees
Hierbij het antwoord van ab-marineservice:
Geachte heer ,
Dank u wel voor uw uitgebreide en duidelijke toelichting. Begrijpelijk dat u, na het demonteren van de oude demperplaat, denkt: dit voelt zonde om weg te gooien.
Eerlijkheidshalve moeten wij aangeven dat wij hier tot op heden geen goede en betrouwbare oplossing voor hebben gezien.
Revisie van demperplaten – dus het vervangen van rubbers en tussenringen – is in de praktijk helaas niet duurzaam en niet reproduceerbaar gebleken. Er bestaan geen officiële revisiesets van Volvo Penta en ook alternatieve revisies leveren geen levensduur “als nieuw” op. Om die reden bieden wij dit zelf ook niet aan, noch nemen wij oude demperplaten in tegen een vorm van statiegeld.
Wat wij wél doen, is werken met onze 33-graden demperelementen, die zich in de praktijk zeer goed hebben bewezen en bovendien gunstiger geprijsd zijn dan de originele Volvo Penta demperplaten. Voor de D1 / D2-serie gebruiken wij onder andere dit type:
https://ab-marineservice.com/product/demperplaat-volvo-pent-d1-d2-serie-3885414-o-175mm/
Of deze exact qua maatvoering overeenkomt met uw huidige demperplaat kan ik zo niet met zekerheid zeggen, maar in de meeste gevallen is er een passend alternatief te vinden op basis van buitendiameter, hartmaat en spline-/boutpatroon.
Mocht u het interessant vinden, dan kijken wij graag even met u mee op basis van:
- motortype (D2-55-C klopt),
- diameter van de demperplaat,
- boutpatroon / spline,
- en eventueel een foto of maatvoering.
Dan kunnen we beoordelen of en welke uitvoering geschikt zou zijn.
Met vriendelijke groet,
AB Marine Service
Dit is een alternatief
Maak jouw eigen website met JouwWeb