Diesel bacteriën

 

Paul B. brengt dit onderwerp nogmaals onder de aandacht.

Om de lucht kwaliteit (zwaveldioxide reductie) te verbeteren, is in 2010 in Europa besloten om de dieselbrandstof zwavelvrij te maken. Het gehalte zwavel is van 1000 ppm naar 10 ppm (mg/l) teruggebracht. Ook werden de oliemaatschappijen verplicht om plantaardige olie (bio) bij te mengen. Dit is de huidige diesel die overal nu wordt verkocht. Deze diesel voldoet aan de EN590 norm. Maar deze veranderingen maken de diesel bacteriegevoeliger, met als gevolg meer problemen met bacteriën.

Bacteriën: zijn onzichtbare kleine organismen, die overal voorkomen, ook in het bio-aandeel van de diesel. Bacteriën groeien / ontwikkelen alleen in / bij aanwezigheid van water (wij als mens hebben ook vocht nodig om te leven). Dus zonder water geen groei of ontwikkeling.Bacteriën groeien door celdeling. Dit gebeurt in gunstige omstandigheden elke 10 minuten. De groei gaat exponentieel: 2 – 4 -16 – 256 – 65.536….. Begrijpelijk dat in een aantal uren een aantal bacteriën zich kunnen vermeerderen tot miljoenen. Deze enorme aantallen vormen een slijmmassa. Dit slijm komt tijdens de vaart los van de tankbodem en verstopt langzaam het brandstof filter. De motor begint te haperen, verliest vermogen en valt dan onverwacht stil, hopelijk niet op een drukke vaarroute of op groot water zoals het IJsselmeer of de Waddenzee.

Dit is de nachtmerrie voor iedere schipper !

Adviezen:

In de watersportwereld wordt geadviseerd de tanks in de winter volledig te vullen.

Maar zelfs in deze volle tanks kan condens ontstaan! Zelfs in geïsoleerde tanks ontstaat condens. Natuurkundig is bekend:  Bij elke temperatuurswisseling ontstaat altijd condens.

Water kan ook intreden door een slecht sluitende tankdop. In het condenswater op de tankbodem gaan zich bacteriën ontwikkelen. Een goede schipper controleert / verwijdert voor het starten eerst het vrije bodem water. Vaak wordt dit vergeten of is het aftappen door de ligging van de tank onmogelijk en zeker geen prettige karwei.

Het opgezogen bodemwater of water in de water-afscheider geeft een goede indicatie van de tank situatie (schoon of besmet).

Een nieuwe filter of bypass filter bieden maar voor korte tijd de oplossing. De bacteriën blijven immers aanwezig in de tank en delen zich verder. Een volledige tankreiniging is kostbaar, tijdrovend en geeft nog steeds geen volledige bacterievrije garantie.

Het gebruik van een biocide toevoeging (bio=leven, cide=doden) is dan de meest eenvoudige en doeltreffende maatregel. Deze biocide voorkomt en bestrijdt de bacteriegroei in de volledige tank. Advies hierbij: verwijder (opzuigen) eerst zoveel mogelijk slijm/ sludge van de bodem van de tank. Hierdoor kan met minder biocide worden gewerkt.

Welke producten:

In de markt worden legio additieven aangeboden die naar men zegt de bacterie en filterverstopping probleem oplossen.

Echter de werkelijkheid is anders. Er zijn maar enkele producten die ECHT bacteriën doden en voorkomen en toegelaten zijn in Nederland voor deze toepassing. Een korte uitleg over de verschillen en de echte werking (na testen) is dan hier op zijn plaats:

Biocides, waaronder ACTICIDE® CMG (Isothiazolin-3-on) en Grotamar ( Mar 71) ( Oxazolidine) zijn ECHTE anti-bacterie middelen. Deze actieve stoffen doden de organismen en stoppen de celdeling. Er zit duidelijk verschil in de werking van beide stoffen, zo geeft ACTICIDE® CMG al met SLECHTS 50 ml / 500 liter goede werking te zien bij Grotamar ligt dit op 150 ml / 500 liter.

De microbiologische literatuur en laboratorium testen tonen deze verschillen dan ook duidelijk aan. De werkzame stof in Grotamar (oxazolidine) is recent door ECHA naar klasse 1B kankerverwekkend (CMR) opgeschaald. De stof Isothiazolin-3-on (=ACTICIDE® CMG) heeft geen schadelijke neveneffecten en kan veilig gebruikt worden. Deze stof wordt daarom ook als effectieve biocide in de verf, lijm, inkt- en zelfs ook in cosmetische producten toegepast. Dit benadrukt nog eens de veilige werking van de stof isothiazolin-3-on. ACTICIDE® CMG is dus veilig voor de gebruiker en motor. 

Nafta producten, zoals: Xmile, Startron, Tunap en Forte, zijn hoogwaardige brandstoffen. Deze producten geven GEEN bacteriedodende werking. Ze geven de dieselmotor alleen een hoger verbrandingstemperatuur, waardoor injectoren schoon branden. Nadeel is bij langdurig gebruik, door hun agressieve eigenschap, dat pakkingen in oudere brandstofpompen kunnen gaan lekken.

Emulgatoren, zoals Wynss, geeft GEEN bacteriedodende werking. Het product zorgt ervoor dat het water in de dieseltank in oplossing blijft, zodat er zich minder bodemwater vormt. Maar er BLIJFT wel water in de tank aanwezig, waarin dus ook weer bacteriën kunnen ontwikkelen. (troebele diesel).

Enzymen, zoals in Shieer Ignishion geven een bedenkelijke, nog niet wetenschappelijk onderbouwde werking.

Als deze enzymen zouden werken, was de gehele verf, lijm en cosmetische industrie hier al op overgegaan !

Conclusie / oplossingen:

  • Verwijder altijd, voor het varen, water uit de tank .
  • Zorg dat diesel vul-punt goed afgesloten is.
  • De tank hoeft u niet volledig te vullen in de winter.
  • Gebruik een effectieve biocide voor de zekerheid.
  • Gebruik een product met ECHTE / GOEDE biocide werking.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb