Brandstofsysteem

 

Alle scheepsdieselmotoren hebben een brandstof filter (fijn +/- 2 micron) om de brandstofpomp en verstuivers te beschermen. Doordat boten een relatief grote brandstoftanks hebben is de kans op vervuiling in de tank door water en bacteriën vrij groot. Het is dus verstandig om een extra filter te plaatsen tussen de brandstofaanvoerpomp en de tank.

Het meest voorkomende filter wat bij de watersport wordt gebruikt is het Delphi filter 296 (5-7 Micron). Hiernaast worden Separ 2000/5 filter (30 micron), Allpa filter (10 micron),  Vetus WS180 Waterafscheider en Groffilter (10 micron), CAV 296 Dieselfilter met waterafscheider (5 micron) en de Racor 900FH30 341 ltr/uur (10 micron) gebruikt.

De prijzen lopen op van Allpa,  Cav, Delphi, Vetus, Separ naar Racor. Allpa kost rond de €35,00. Racor is de duurste en kost rond de €540,00. Alle filters werken goed.

Bij de goedkopere filters is het wat minder makkelijk om een nieuw filter element te plaatsen doordat de O-ringen ook moeten worden vervangen (kans op lekkage).

Bij gebruik van Separ en Racor moet goed worden opgelet dat het filter niet te groot is voor de motor. Bij een te lage diesel consumptie en bij een te groot filter is de centrifugale werking niet aanwezig. Hierdoor is er geen extra neerslag van de vuildeeltjes.

Voor extra bescherming tegen bacterie groei en water is het middel Acticide CMG.  Dit wordt toegevoegd aan de diesel.

Jan