2002 met onze Kent 28 cruiser Argo door Noord Duitsland.

Wij zijn Tanja, Bram en Roos (8 jaar) en varen sinds 2002 met onze Kent 28 cruiser Argo. Onderstaand een reisverslag van onze vakantie in 2006, waarin we naar Noord-Duitsland geweest zijn. Het reisdoel van deze vakantie is een tocht over het Ems-Jade kanaal. Dit kanaal loopt van Emden naar Wilhelmshaven. Het is gegraven aan het eind van de 19e eeuw voor het vervoer van turf en het bevoor- raden van de keizerlijke vloot in Wilhelmshaven en is ongeveer 70 kilometer lang. Op dit moment wordt het hoofdzakelijk bevaren door de pleziervaart. Het is heerlijk weer als we op 8 juli vertrekken uit onze thuishaven in Dordrecht. Via de Noord, Hollandsche IJssel, Gouwe , Aarkanaal, Amstel, IJ, Markermeer (Enkhuizen), IJsselmeer (Lemmer), Prinses Margriet- kanaal, Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal naar Delfzijl gevaren. We hebben hier op ons gemakje zeven dagen over gedaan. Met laag water om 12.00 uur vanuit Delfzijl vertrok- ken richting Emden. Heerlijk warm weer en we heb- ben er zin in. Vlak voor Emden zien we op de droog- gevallen zandbanken zowaar een zeehondje. Roos haar dag kan niet meer stuk. De spoorbrug bij Emden werd door het extreem war- me weer na 15.00 uur niet meer bediend. Telefonisch een afspraak gemaakt voor de volgende ochtend 09.00 uur (handig hoor die mobieltjes). Overnacht in een haventje vlak bij de brug, waar we geen levende ziel hebben gezien. De volgende ochtend werd de brug klokslag 09.00 uur (Duitse Gründlichkeit!) voor ons bediend. In Emden afgemeerd aan de stadskade. Goede voor- zieningen en vlak bij het centrum. Aan de kade lagen onder andere een oud lichtschip (gedeeltelijk restau- rant ), een oude haringlogger en een oude reddings- boot. Emden is een leuke stad en ook 's avonds is het er gezellig druk met de vele terrasjes. Je kunt er ook prima proviand inslaan.

Stadhaven Emden

Na twee dagen zijn we via het Ems-Jadekanaal naar Aurich gevaren. Net na Emden gaan we door de Ket- telsluis, een bijzondere, oude vier-weg sluis. Volgens de sluismeester is dit de enige in Europa. De vele bruggen worden door behulpzame brugwachters bediend en je wordt doorgemeld aan de volgende brugwachter. Het wordt wel op prijs gesteld om even door te geven waar je blijft over- nachten. In Aurich konden we gelukkig afmeren onder een grote boom, die de nodige schaduw gaf in de hitte. Meer dan boodschappen doen konden we dan ook niet opbrengen. Best jammer, want Aurich schijnt een mooi stadje te zijn. De volgende dag om 08.00 uur vertrokken, samen met onze Duitse buren, richting Wilhelmshaven. Onze buurtjes hebben ons de hele dag vergezeld en een prima ligplaats gewezen bij de verenigingshaven Ger- mania in Wilhelmshaven. Deze haven heeft een heer- lijk restaurantje en goede sanitaire voorzieningen. We hebben hier drie fijne dagen doorgebracht. Het was nog steeds erg warm, maar gelukkig bracht een zeebriesje de nodige verkoeling. Elke middag lekker zwemmen op het wad aan de zeekant (even over de dijk heen; een paar minuutjes lopen). Je zakt alleen tot je enkels in de zachte blub, maar dat went snel. De tweede dag nodigde de havenmeester ons en de andere gasten uit voor een barbecue ter ere van het dertigjarig bestaan. We hebben genoten van de gastvrijheid en het lekkere eten en ook Roos vond het erg leuk. Omdat we graag over het wad naar Bremerhaven wilden varen, heeft Bram nog even de nodige contacten gelegd met de wad-vaarders in het gezelschap. Heel handig zoveel experts in de buurt. De supermarkt is redelijk ver weg, maar op de fiets is het goed te doen. Het centrum is te ver om te lopen, maar er is een goede busverbinding. Door het warme weer hadden we geen zin om naar de stad te gaan.

Kettelsluis Emden

Na aanschaf van de benodigde kaart zijn we een paar dagen later om 09.00 uur door de Zeesluis Wilhelms- haven gegaan om met hoog water door de Kaiser Balje naar Bremerhaven te varen. Het was prima te doen en het viel ons 100% mee. Nu waren de weers omstandigheden wel goed. Om ongeveer 13.00 uur lagen we afgemeerd in Bremerhaven. Zijn 's middags de stad in geweest om te winkelen en we hebben heerlijk op een van de vele terrassen die Bremerhaven rijk is, gezeten. Bremerhaven is een mooie stad met een gezellig centrum. Het was leuk om hier weer terug te zijn. Vier jaar geleden hebben we op onze reis naar Denemarken ook Bremerhaven aangedaan. De volgende dag konden we al om 09.00 uur met de stroom mee naar boven richting Oldenburg varen. Via de Weser en de Hunte kwamen we 's middags vroeg aan in Oldenburg, dat ook al een oude bekende is. Je kunt hier erg fijn winkelen en boodschappen doen. Er is een prachtige supermarkt, maar er zijn ook vele kleine winkeltjes aanwezig, met plaatselijke delicatessen. Roos wilde graag een nieuw kleurboek en ook daarvoor kan je prima slagen. De volgende ochtend zijn we op tijd vertrokken. He- laas hadden we wat oponthoud bij de sluis van Oldenburg door beroepsvaart. Na twee uur werden we geschut en konden we onze weg vervolgen voor een redelijk eentonige tocht over het Küstenkanal naar sluis Herbrum. Voor de sluis hebben we bij de rivierarm aan een steigertje van een vereniging overnacht. Het eerste wat we deden, toen we afgemeerd lagen, was overboord springen. Heerlijk koel water, want het was nog steeds bloedheet. De volgende dag was het plan om naar de stad Leer a/d Ems te varen. Helaas kwam het opkomend tij toch sneller op dan de kapitein

Roos in Bremerhaven

had berekend en besloten we af te meren in Weener. Aangezien het al vroeg op de dag tropisch warm was, had niemand hier bezwaar tegen. Na een oproep aan de sluismeester zijn we vlot naar binnen geschut en konden we zelf een plekje uitzoeken in de prachtige haven, waar plaats genoeg was. Om 11.00 uur lagen we in onze box. Een verrassing.... Er was zelfs op loopafstand een prachtig zwembad, tot grote vreugde van onze dochter. Bram durfde het nog aan om op de fiets te springen en proviand in te slaan in het dorp. Na de lekkere Duitse Brötchen zijn we naar het zwembad gegaan. 's Middags werd het toch echt 34 graden Celsius, maar met water en schaduw onder handbereik was het goed uit te houden. De volgende dag zijn we om 15.00 uur met afgaand water via de Ems vertrokken naar Delfzijl. Om 19.00 uur lagen we afgemeerd in een box. De volgende morgen bood- schappen gedaan en vertrokken richting Groningen. Negen da gen later voeren we onze thuis haven binnen. Onze Duitse reis is ons prima bevallen. Aardige mensen, goede voorzieningen en wat ons vooral opviel was hoe lekker rustig het was, terwijl wij toch in het hoogseizoen op vakantie waren. Heel graag willen wij een volgende keer langs de Duitse Waddeneilanden varen. We hebben hier leuke verhalen over gehoord van zowel Nederlanders als Duitsers.