Inspectie gat maken in kunststof brandstof tank.
Voorheen kon de tank alleen schoongemaakt worden door de niveau sensor te demonteren. Via het gat wat ontstond kon de tank leeggepompt worden. Doordat de bodem van de tank naar de buitenkant oploopt heb je in het midden het laagste punt. Door een aanzuigbuis door het gat te steken van de niveau sensor (schuin naar beneden) kon de inhoud (diesel en vuil) uit de tank gepompt worden. Dan is de vraag: Is de tank wel schoon?
Bij ons (Enjoy) was er ruimte om een inspectie deksel in het midden van de tank te maken.
Ik heb thuis een raamwerkje gemaakt van een rvs strip van 20 x 5 mm. Deze komt binnenin de tank. Dit raamwerkje heb ik voorzien van 18 gaten waarin schroefdraad M6 binnendraad is getapt. Hierin zijn rvs boutjes M6 gemonteerd. Daarna heb ik een rvs deksel gemaakt met gaten waar de bouten door heen komen.
De tank is gemaakt van een hoge dichtheid Polyethyleen. Het materiaal heeft een smeltpunt van tussen de 120° en 180° C. Om het gat te maken heb ik een soldeerbout gebruikt waaraan ik een koperen plaatje heb gemaakt (heet mes).
We zijn naar een aanlegplaats gevaren aan het Zwarte Water. Op deze plek heb ik de tank leeggepompt voor zover het kon. Hierna het gat afgetekend en met de soldeerbout met plaatje het gat gesneden. De resterende diesel had een temperatuur van 16° C. Dit ligt ruim onder het vlampunt van 60° C. Het gat in de tank is 75 x 150 mm geworden en is recht boven het laagste punt van de tank. Daarna het gat netjes bij gevijld met een groffe houtvijl. Hierna de 6 mm gaten voor de boutjes geboord. Hiervoor had ik thuis een houten opvang bakje gemaakt wat aan de binnenkant van de tank kon worden geplaatst met behulp van een draadstang die als steun werd gebruikt.
Onderin op het diepste punt van de tank is een slijmlaag te zien van ongeveer 0,5 cm dik. Deksel gemonteerd en tank opgevuld met wat diesel zodat we terug konden varen naar de haven.
Aankomende winter als de boot binnen staat kan ik de tank een keer echt goed schoonmaken. Ook kan ik nu achter de verstevigingsschotten in de tank komen. Na het schoonmaken wordt het deksel van een pakking voorzien.
Nu de boot in de loods staat heb ik de tank bijna leeggepompt. Het laatste beetje met een handzuiger eruit gezogen. Er lag een stuk boorsel onderin de tank. Onder in de tank lag wat smurrie. Verder de tank met poetsdoeken schoongemaakt. Uiteindelijk viel het nog mee met de smurrie. Zie foto's. Deksel voorzien van pakking en dicht geschroefd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb