Onderhoud romp.

 

Tijdens puntje onderhoud loopt men jaarlijks tegen het ontvetten, ontkalken, cleanen en poetsen van romp en opbouw, en ieder jaar blijft je glans wat minder lang aanwezig en vervaagt in een wittige waas met kalkspetters. 

Het zogenaamde verkrijten van de gelcoat zorgt hier voor.

De verkrijting ontstaat door inwerking van uv/ zonlicht, vuil, kalk en veroudering.

Alle polyester schepen, boten en sloepen hebben dit probleem. Sommige sneller als andere, waarbij met name de positie op de wereld van belang is.

Als oplossing wordt heel snel gekozen voor het (laten) schilderen of spuiten van de romp en/of opbouw. Of dit een juiste keuze is, is afhankelijk van de dikte van de gelcoat.

Wanneer de gelcoat dun wordt verliest hij, behalve kleur ook de bescherming tegen stoten en krassen. Echter wanneer de gelcoat dik genoeg is, minimaal 1.5 - 2 mm is het verstandiger om de gelcoat te schuren,  beginnend met korrel 480, daarna 800 en daarna 1400 of 1600 en dan het proces van polijsten, in 3 fases.

Vergelijk het maar met het opfrissen van een parketvloer.

De kosten voor deze behandeling zijn behoorlijk lager dan spuiten/schilderen en het resultaat is net zo mooi, zo niet mooier. In overleg met de bouwer van onze schepen hebben wij ook gekozen voor deze methode.

 

Paul B

 

Resultaten na een poetsbuurt 2021