2003 NAAR DE WADDEN

Vorig jaar ging deze tocht niet door, nu starten we op woensdag 19 mei om 9 uur naar het noorden zodra de brug werd bediend. Via Tjeukemeer, Follegasloot en het Margrietkanaal voeren we met 2500 toeren naar Leeuwarden en via het van Harinxmakanaal naar Franeker en Harlingen. Om ca. 17.00 uur bereikten we het leuke haventje van WSV Harlingen net bakboord vóór de sluis, een rustig plekje was ons gegund in een werkelijk van alle gemakken voorziene haven wat betreft sanitair. De volgende morgen, Hemelvaartsdag, even wat diesel tanken bij een tankbootje er om 9 uur door de kleine zeesluis met nog 2 boten. In de buitenhaven dicht bij het station kwam onze zoon aan boord als 'waddendeskundige'. Dan met enige boten van de bruine vloot de haven uit en stuurboord het 'Kimstergat' in met rustig water, stroom mee en weinig wind. Vrij spoedig zien we de eerste zeehonden voorbij zwemmen en duiken. Na enige tijd buigen we noordwaarts langs de staken en hebben steeds minder water onder de kiel, tot ca 85 cm toe dan na dit wantij volgt de 'Oostmeep', meer water en wat woeliger. Geregeld zien we zeehonden soms meerdere a allerlei bochten en keren komen we in de geul onderlangs Terschelling richting Ameland en om ca. 14.00 uur lopen we vast op ca. 800 meter uit de kust op de Koffiebonenplaat. Na ca. 1 uur vallen we scheef, gelukkig naar bakboord en ca 18° en iets gedraaid..Net naast een geul waar stroming in blijft lopen. We brengen de ankers uit en gaan een stormtentje opzetten op de plaat om te 'braaien' en een paar stoeltjes uit de wind te plaatsen.

Dit gaat goed ondanks de hardere wind uit NNO. De boot is moeilijk beloopbaar en we besluiten om met opkomend water in de avond te verleggen naar de geul = 50 meter om de nacht in horizontale stand door te brengen. Dit gaat prima, het Danfort anker houdt het uitstekend, ook na keren van het tij s'nachts, alleen stroomt het enorm onder de boot door, maar dat sliep wel lekker. Voor het slapen nog een nieuwsgierige zeehond zien passeren. S’Morgens de mannen vroeg wakker één uur vóór eb om te zien of we bleven drijven, maar dat was prima met + 4 meter onder de kiel. Om 6.15 uur zitten we al aan het ontbijt. De weersverwachting van de Brandaris op kanaal 2 was niet direct om te juichen, dus niet door naar Ameland of via dat eiland naar Lauwersoog. Windverwachting 5-6 beaufort, meest 6. Besloten om terug te keren naar Harlingen. Dit was wel snel gezegd, doch het water liet ons nog 2 keer vastlopen maar na een uurtje konden we de laagte weer passeren en via de diepere geulen en de West, slenk en vliestroom, met een bult water en wind o.a. uit het Stortemelk richting Pollendam. Maar ja, alle havens bij Harlingen waren afgesloten wegens de jaarlijkse sloepenrace die om 13.00 uur van start ging in groepjes, tot = 15.00 uur. We hebben dit spektakel van nabij voor de haven kunnen volgen. Daarna terug naar de sluis en het ge zellige haventje van de WSV Harlingen. Al met al een spannende ervaring en één ding was zeker, de boot deed het prima ook bij stevige zijwind en golven van 75- 100 cm. Nu alles weer ontzouten/afspoelen voor de volgende trip..