Zomer 2013: 25 wateren, 196 sluizen, 182 draaiuren, 672 liter diesel, 1550 kilometer, 44 overnachtingsplaatsen, honderden bruggen, 4200 foto’s. Digitaal logboek: ruim 200 pagina’s. 

Op woensdag 3 juli verlaten we Numansdorp. De boot is op en top in orde: een motorbeurt, vier nieuwe verstuivers (bij urenstand 1500), nieuwe waterpomp, nieuwe wierpot, olie ververst, kleppen gesteld en filters vervangen. We nemen 60 liter reserve dieselolie mee. Omdat we overal voedsel kunnen kopen besluiten we deze zomer minimaal mee te nemen. De naaimachine mag wel mee, inclusief patronenboeken, garen, scharen et cetera. Verder een tas met naslag- werken op het gebied van de reis, planten, vogels en andere ”natuurkundige verschijnselen”. We willen zeker twee maanden gaan reizen. Hoofddoel: varen op de Moezel. Op vrijdag 30 augustus komen we thuis. Omdat we voor september thuis willen zijn blijven we in enkele plaatsen korter dan we eigenlijk willen. De reis zou zo maar twee weken langer hebben kunnen duren.

 

Kent 31 "Kees en Elza" in de sluis

Waterwegen:

Volkerak

Schelde-Rijnkanaal

Albertkanaal

Netekanaal

Beneden-Nete

Rupel

Zeekanaal Brussel-Schelde

Kanaal Brussel-Charleroi

Centrumkanaal

Sambre

Maas in België (La Meuse)

Maas in Frankrijk (Canal de l’Est branche Nord)

Marne-Rijnkanaal-West

Moezel (stukje tot Pompey)

Marne -Rijnkanaal-Oost

Saarkanaal

Saar

Moezel (op langs Luxemburg)

Moezel (af naar de Rijn)

Rijn

Waal

Maas-Waalkanaal

Maas in Nederland

Bergse Maas

Amer

Tja, waar begint het verhaal? Elke plaats, ieder water beschrijven, dat wordt geen leuk verhaal. Laat ik vertellen dat we heel enthousiastthuis gekomen zijn. De zomer gaf ons negen weken zon. Soms te veel zon. Onze Lotje, een Maltezer leeuwtje, de Kees en Elza, onze boot en wij,Kees en Elza van, hebben een geweldige vakantie gehad.

 

 

We vertrekken met de juiste kaarten en boeken. Echt voorbereid hebben we de reis niet. We wisten wat we wilden en kenden een deel van de heenreis al goed. Tijdens de reis hebben we de boeken aandachtig gelezen. Verder krijg je goede raadgevingen van schippers die je in de overnachtings plaatsen ontmoet. Wat we als heel prettig ervaren hebben is dat we een envelop met geld bij ons hadden. Nergens hoefden we te pinnen of een bank te zoeken.

Hellendvlak

Hoogtepunten:

  1. Tholen in de vroege, vroege ochtend. Zo mooi.
  2. Scheepslift van Ronquières, je wordt via een bak met water op wieltjes in één keer 68 meter omhoog/omlaag gebracht.
  1. Charleroi, de oude fabrieken. Er is in de laatste vijf jaar aan de waterweg door de stad veel vernieuwd. Zo gaaf: een schrootverwerkingsfabriek liep over in de sluis.
  1. Givet. We hebben er met de bevolking 14 juli gevierd.
  2. De Maas. Wisselend van karakter. Soms vaar je in een gekanaliseerd deel, soms in de ”antieke” meanderende Maas.
  1. Het zelf mogen bedienen van de sluizen in de Maas en het Saarkanaal.
  2. Het varen door tunnels.
  3. Het Saarkanaal en de Saar, met de zomerfeesten in Saarbrücken. Top.
  4. De Moezel en alles wat daar bij hoort. Echt een hoogtepunt! Trier!
  5. De snelheid van de Rijn.
  6. De stad Keulen.
  7. Het gebied ”De Gelderse Poort”, bij Lobith

Neumagen

Markt in Givet

Hoewel ons doel is de Moezel bezoeken en ervaren, zijn we blij dat we in Toul, waar onze geplande Moezeltocht in Frankrijk begint, besloten hebben om naar Nancy te varen. We hoorden dat het sinds enige jaren mogelijk is om via het Marne-Rijnkanaal, het Saarkanaal en de Saar naar de Moezel te varen.

Belangrijker: we vernamen dat deze vaarroute waarschijnlijk weer dicht gaat. Wij besluiten: wij zijn er nu, we hebben de tijd, wij gaan de Saar bevaren. Daar hebben we geen minuut spijt van gehad!!!!

Er was één klein probleem: de Saar komt vlakbij Trier, in Duitsland, in de Moezel. En we wilden zo graag ook langs Luxemburg varen. Daarom varen we één deel twee maal: het stukje Moezel langs Luxemburg.

 

Grens tussen Luxemburg en Duitsland

Eerst naar beneden (op) en daarna weer naar het noorden (af).

Er is veel te beleven onderweg. De wateren, de schepen, de vlagvoering, de steden, de taal, de flora en de fauna enzovoort.

Verdun maakt indruk. Dat doet Trier ook. Maar weer heel anders. Er zijn grote kapitaalkrachtige verschillen: armoede naast welvaart. We genieten in elke plaats van de kerken, meestal open. We voelen ons bevoorrecht: om zo, met boot en hond, te mogen en te kunnen genieten.

Elza

 

Zomer 2013 Moezel
PDF – 1,0 MB 107 downloads

Maak jouw eigen website met JouwWeb