2002 Met onze “Argo” naar Denemarken, 

De Argo is een Kent 28 cruiser, opgeleverd in april 2002 met bouwnummer 26, met een 50 pk Nanni motor. De bemanning bestaat uit 3 personen, onze dochter Roos van bijna 5 jaar en wijzelf, Tanja en Bram.

 

18 juni: loopt om 05:00 uur ("het tij, schat!") de wekker af. Tanja wordt vriendelijk, doch dringend "opgejaagd" om toch maar om klokslag 06.00 uur aan boord te zijn. Roos mag van haar papa uitslapen tot 05.30 uur. Eindelijk is het zo ver, de vakantie is begonnen! Zonder make-up en ontbijt achter m'n kiezen vertrekken we met wat laatste spulletjes naar de boot. Wat er vooraf ging: Al enige jaren dromen we van het varen op de Oostzee, met de gedachte dat dit pas mogelijk zal zijn als we met pensioen zijn. Het afgelopen najaar waren we weer eens aan het dromen en kwam de gedachte op om het in 2003 te doen. Roos is dit schooljaar nog niet leerplichtig, zodat zij voor de schoolvakantie al weg mag. De reis zal minimaal 6 weken duren. En Bram onmogelijk 6 weken in het hoogseizoen vrij kan krijgen. Dus het is nu of over 15 jaar. We zijn al enige jaren alles wat gepubliceerd wordt over de reis naar de Oostzee aan het verzamelen, zodat we al enigszins weten wat ons te wachten staat. Na lang onderhandelen met Bram's werkgever komt twee weken voor de geplande afreisdatum het fiat om 6,5 week op vakantie te gaan. Hoera! De geplande route naar Denemarken(De kleine Belt) loopt binnendoor door Duitsland heen, zodat we dan minder afhankelijk zijn van het weer.

18 juni: Veel te laat, om 06:10 uur gaan de trossen los en varen we de haven van Hendrik-Ido-Ambacht uit. Dat we zo vroeg weggaan heeft met het tij te maken. We moeten de Lek op tot aan de Beatrixsluizen. En om 06:00 uur is het opkomend water, zodat we de stroom op de Lek meehebben. De route van vandaag is Noord, Lek, Amsterdam-Rijn kanaal tot aan Weesp en dan een stukje de Vecht tot aan Muiden. De hele dag loopt voorspoedig. We hebben inderdaad de stroom mee tot de Beatrix sluis ("zei ik toch, schat”). Op het A-R kanaal varen we het hele eind achter een rustig varend vrachtschip aan, dit had het voordeel dat oplopers met een wijde boog om ons heen varen. Al om 15:00 uur leggen we aan bij stichting jachthaven Muiden en hebben zelfs nog tijd genoeg voor een bezoek aan het Muiderslot. De kinderrondleiding vindt Roos prachtig. Vaartijd 8 uur.

19 juni: Vandaag staat het Marker- en IJsselmeer oversteken gepland. We willen naar Lemmer. Echter, het waait stevig (ZW5). Besluiten toch om een poging te wagen omdat de wind van achteren komt (de boot vaart dan het lekkerst vinden wij) Post Lelystad geeft ZW 4/5 op als we om 08:30 uur vertrekken. T.h.v. Block van Kuffeler verandert dit in eind 5/begin 6 en er lopen dan ook lekkere rollers. Roos geeft dan, een beetje witjes, aan dat ze toch wel misselijk wordt. We besluiten om maar de Flevopolder in te gaan, omdat het stuk Lelystad Lemmer vandaag toch niets wordt. Via de Lage Vaart, Ketelmeer, Zwarte Water tot aan Vollenhoven gevaren, waar we om 18:00 uur aankomen. Al met al een lange vaardag geworden. Speciaal voor Roos hebben we een kleine tv met video aan boord, zodat alle favoriete video's bekeken kunnen worden. Ook stapels voorleesboeken, kleutertijdschriften, puzzels, knutsel-, kleur-, en stickerboeken meegenomen. En verder zoveel mogelijk favoriet speelgoed als we kwijt konden. Zo blijven (soms onvermijdelijk) lange vaardagen ook voor Roos leuk. Vaartijd 10 uur.

20 juni: Traject Vollenhove - Heerenveen - Akkrum gevaren. Vaartijd 9 uur.

21 juni: Het prinses Margrietkanaal op, richting Groningen. Enkele kilometers voor Groningen zien we een bordje jachthaven Briltil en besluiten om daar eens te gaan kijken. Na een zelfbedienings bruggetje en een stukje kanaal komen we in een heerlijk rustige jachthaven met een zeer vriendelijke havenmeester, een aanrader. Vaartijd 5 uur.

22 juni : Briltil-Delfzijl. We overnachten bij z.v. Neptunus. Hebben er 37 motoruren en 5 dagen overgedaan om in Delfzijl te komen. Vaartijd 5 uur

23 juni: Eerste dag dat we de korte broek aan kunnen; lekker zonnig en windstil weer. Nadat de boodschappen zijn gedaan gelijk diesel olie gaan tanken: er gaat 120 liter in. Om 13:00 uur is het laagwater en het gunstigste moment om de Eems op te varen zodat je tot sluis Herbrum de stroom mee hebt. Vertrekken om 12:30 uur met eerst nog stroom tegen. Echter, het weerbericht geeft later in de middag onweer met windstoten op, zodat we niet langer willen wachten. Dit blijkt een goede beslissing te zijn, want als we het sperrwerk bij de stad Emden passeren begint het stormachtig te waaien. De Eems is een zeer zanderige rivier en met de stormachtige, nog steeds warme, wind komt er veel water over. Vanaf het sperrwerk krijgen we ook de stroom mee; we “vliegen” op het laatst met 17 km/hr op het GPS over de rivier. Zijn om 18:00 uur bij sluis Herbrum, waar we verbaasd constateren dat de boot van wit in bruin is veranderd door het modderige water. Horen later dat het windkracht 8 was. Er liggen veel vrachtschepen te wachten voor de sluis en we moeten dan ook 2 uur wachten voordat we geschut worden. Na de sluis is er een afgesneden rivierarm waar je aan een steiger kan overnachten. Vaar-plus wachttijd 7,5 uur.

24 juni: Vandaag een stukje Küstenkanaal gevaren tot aan Surwold en aangemeerd in een kleine jachthaven (met brandschoon toilet en douche) tussen het groen. Vandaag twee sluizen gepasseerd. De sluizen in Duitsland zijn vaak voorzien van damwand ipv betonwanden, maar dit is met onze boot niet zo heel erg omdat je altijd op de rubberrand kan stoten. Als dorp stelt Surwold niet veel voor. Hebben ons maar uitgeleefd in de plaatselijke supermarkt. Vaartijd 3 uur.

25 juni: Het Küstenkanaal uitgevaren tot aan Oldenburg, dit is een mooie echt Duitse stad waar je bijna in het centrum kan liggen. Stadshaven van Oldenburg 's Middags de stad gaan verkennen en proviand ingeslagen (o.a. Thueringer Bratwurst en Kartoffelsalat). Roos was blij even lekker te kunnen rennen. Ook nog even een “zeer nodige” kaart voor Duitsland gekocht (50 Euro, bitte), die in Nederland niet leverbaar was. De weersverwachting is goed: warm, zonnig en (hoera!) weinig wind. Vaartijd 6 uur.

26 juni: Na “frische Brotchen" zijn we om 12:30 uur vertrokken, zodat we het Bremerhaven tij mee hebben op de Hunte en de Weser tot aan Bremerhaven. Komen om 17:30 uur aan in Bremerhaven. De Weser is een mooie brede rivier met zandstrandjes. In Bremerhaven liggen we in de monding van de Geeste; er zijn hier langs de kademuren drijvende steigers gelegd, zodat je er prima kunt liggen. 's Avonds heerlijk uit eten geweest “beim Anna”. Vaartijd 5 uur.

27 juni: De Geeste op om de doorsteek van de Weser naar de Elbe te maken. Halverwege ga je verder over het Hadelnerkanaal; dit loopt tot aan Otterndorf. De Geeste en het kanaal, samen de Schiffahrtsweg Elbe-Weser genoemd, zijn bijna alleen nog in gebruik voor de pleziervaart. Je vaart door een voor ons bijna helaas verdwenen boerenland; het zijn nog allemaal gemengde boerenbedrijven. We stoppen bij het kuuroord Bederkesa. Het is vandaag prachtig weer. Na een uurtje komt er nog een Kent aangevaren, het blijkt de “Free Willy” te zijn. Zij willen naar Hamburg toe. Leuk om hier ook een Kent tegen te komen. Vaartijd 3.5 uur .

28 juni: Alweer heerlijk zomerweer. De Duitse “Siebenschlaefer” gehad; in gewone taal houdt dit in dat je het weer op de Siebenschlaefer zeven weken lang houdt. Aangezien het op die dag mooi weer was, ziet het er dus gunstig uit! Om 10:00 uur vertrokken, zodat we om 14:00 uur bij de sluis Otterndorf zijn. Volgens alle boekjes draait deze sluis vanaf 2 uur voor hoogwater tot 4 uur na hoogwater op de Elbe. Helaas, als we om 14:00 uur aankomen bij de sluis moeten we nog 2 uur wachten. Het water op de Elbe is te hoog, zodat we dus niet onder de vaste brug door kunnen. Gaan langszij bij de Free Willy - die eerder was vertrokken - en kijken bij elkaar nog wat handigheidjes af. Om 16:00 worden we geschut. We besluiten om direct na de sluis in de jachthaven te gaan liggen, welke gedeeltelijk droog valt bij laagwater. Vaar-+ wachttijd 6,5 uur.

29 juni: Het is prachtig weer, NW3 en 25 graden. Perfect om de 16 km Elbe te varen naar de ingang van het Noord Oostzee kanaal (NOK). De Elbe is hier echt breed en de zeeschepen varen hier al volaan, zodat er stevige golven lopen. Boven windkracht 4 is het hier niet prettig varen lijkt ons. We vertrekken om 10:15 uur en zijn dan net een uurtje uit de blubber los, zodoende hebben we het tij mee op de Elbe. Zijn om 11:30 uur bij Brunsbuttel en kunnen bijna gelijk de jachtensluis in. Dit wordt aangegeven d. m.v. een soort kerstboom met lichten. Voor de jachten geldt echter invaren als er een wit licht brand. Om 12:00 uur varen we het NOK op. Besluiten om maar door te varen naar Rendsburg, dit is een stuk van 66 km. Het NOK is een mooi kanaal waar de zeeschepen met zeer matige snelheid overheen varen, zodat je hier absoluut geen last van hebt. We stoppen in Rendsburg, een prachtige stad, waar diverse jachthavens zijn. Vaartijd 9 uur.  

30 juni: 's Morgens boodschappen gaan doen en om 12:00 begonnen aan het laatste stukje naar de Oostzee. Varen om 15:30 uur de jachtensluis in, waar we de 11 euro kanaalgeld betalen en varen na een kwartier het Kielerfjord in. Eindelijk op de Oostzee, helder blauw water, prachtig gewoon. We steken het Fjord over en vinden een plekje in de jachthaven van Moltenort met een mooi uitzicht op het sluizencomplex, waar de zeeschepen af en aan varen. Hebben tot nu toe 80 uur gevaren en zijn 12 dagen onderweg. Vaartijd 4 uur.

2 juli: Zijn gisteren blijven liggen i.v.m. een stevige wind, en omdat we behoefte aan een rustdag hadden. Vandaag is het prachtig weer en we vertrekken om 8:15 uur. Eerst nog even dieselolie tanken; stevige prijs in Duitsland € 1,04 per liter, we tanken 145 liter. Hierna het fjord uit de zee op. Het is voor ons de eerste maal dat we op zee varen, dus best spannend. De Oostzee kent weinig tij verschil en stroming, dus wel makkelijker varen dan de Noordzee. Omdat het prachtige weer is, varen we in een keer door naar Denemarken naar de haven van Sonderborg op het eiland Als. Als we bijna bij Sonderborg zijn begint de lucht te betrekken. En onder een prachtige lucht van heel dreigend onweer in combinatie met de zon en het bladstille water varen we de drukke haven van Sonderborg binnen. Het onweer blijft gelukkig uit. Eindelijk zijn we in Denemarken, waar ons eerste uitstapje richting flappentap gaat om ons te voorzien van Deense kronen. Toch wel handig die Euro. Als we 's avonds gaan afrekenen op het havenkantoor, is het even slikken als we DK 130 moeten betalen (DK 100 is Euro 13,50). In Duitsland waren de prijzen ongeveer gelijk aan die Nederland. Later bleek dit de duurste haven te zijn; de rest varieerde tussen de DK 60 en DK 100. Samen met Roos krabbetjes in de haven gevangen. Altijd weer leuk om te doen. We hebben ons vakantiegebied bereikt en lange vaardagen zijn nu niet meer nodig. Vaartijd 7 uur.

3 juli: Eerst het stadje Sonderborg verkend en boodschappen gedaan. Helaas regent het een beetje, waardoor de schilderachtige huisjes, die in zachte kleuren zijn geschilderd, niet zo mooi uitkomen. Met een beetje fantasie zijn de Deense teksten in de winkels wel te begrijpen. In de jachthavens staat bijna alle informatie in het Duits vermeld, wel zo makkelijk. In de middag naar oud-hertogdom Augustenborg gevaren via de Als-sund en het Augustenborg Fjord ook op het eiland Als. De bezienswaardigheid hier is het oude slot van de hertog, dat inmiddels is omgebouwd tot een psychiatrisch ziekenhuis. Vaartijd 2 uur.

5 juli: Gisteren zijn we blijven liggen, harde wind en veel regen. 's Morgens toch nog droog overgekomen naar het dorp. Leuke oude huizen met prachtig versierde dubbele voordeuren. Vanmorgen vroeg gaan varen naar Aabenraa. Prachtig weer met veel zon; korte broekenweer! Aangemeerd bij Sejlclub Aabenraa. Het is vandaag zaterdag en alle winkels zijn hier om 13:00 uur dicht. Vlakbij de haven ligt een supermarkt en we zijn net op tijd om nog wat boodschapen te doen. 'S avonds in het gezellige restaurantje van de jachtclub gaan eten. Vaartijd 3 uur.

6 juli: Vertrokken om 10:00 uur richting Aaro. Buiten de beschutting van het fjord waait het stevig en staan er flinke golven. We besluiten maar het volgende fjord in te duiken. Aan het eind van dit fjord bij Sonderballe liggen een paar jachthavens volgens de kaart. Dit blijken enige gammele steigers te zijn; er bleek nog een box te zijn waar we net inpasten. Worden bij het aanleggen een handje geholpen door een paar Denen. In de box naast ons ligt een houten zeilboot van 7 meter die er niet uitziet. Gezellig gepraat met de eigenaar. Dit bleek zijn eerste boot te zijn, die hij van de vorige eigenaar mocht houden als hij het scheepje van de bodem van het fjord wist te krijgen. Dat verklaarde de verwaarloosde staat en de nieuwe eigenaar was dan ook druk bezig om hem op te knappen 

Deense- en Hollandse drankjes uitgewisseld en het werd Sonderballe nog heel gezellig. Vaartijd 2 uur.

7 juli: Naar Aaro vertrokken; de wind is inmiddels gaan liggen en de zon schijnt volop. De zee is prachtig blauw. We blijven ons verbazen over de vele kwallen die hier zitten, soms vaar je door hele velden heen. Het haventje was nog praktisch leeg toen we aankwamen, maar dat veranderde snel. Met een klein beetje heimwee dachten we terug aan ons plekje van de dag ervoor. Aaro is een klein eiland, net voor de kust van het vaste land met een dorpje en een camping. Het ziet er heel idyllisch uit en in de middag maken Aaro we een stevige wandeling over het eiland. Op sommige punten kan je de overkant van het eiland zien, met alweer dat mooie blauwe water erachter. Vaartijd 2,5 uur.

8 juli: Het volgende fjord weer in, het Haderslev fjord dat een mooi, vrij smal fjord is, met aan het eind de stad Haderslev. Vaartijd 2 uur. 

9 juli: Vandaag weer een relatief langere vaardag voor de boeg. We willen naar het plaatsje Middelfart. Deze plaats ligt op het eiland Fyn en we willen langs de kust van dit eiland weer terug varen. Middelfart wordt dus het verste punt van onze vakantie. Komen om 13:30 uur aan in de gezellige oude haven; liggen wel wat te klotsen. Hebben een prachtig uitzicht op ingang van de Lille Belt. We liggen precies tussen de 2 bruggen die het vaste land verbinden met het eiland Fyn. Alweer een heel leuk stadje met mooie vakwerk huizen in pastel tinten geschilderd. Bij de plaatselijke bakker maar weer eens gebak gekocht. Je ziet veel plaatkoek met vruchtenvulling en ook het bladerdeeg met chocola en kaneel is niet te versmaden. 's Avonds liep er een groepje mensen voorbij de boot, die van de Dordtse roei- en zeilvereniging bleken te zijn. De wereld is soms zo klein! De wind was vandaag 4 beaufort; dan is het nog goed te bevaren hier. Vaartijd 4,5 uur 

10 juli: Middelfart. De terugreis is weer langzaam aangevangen als we om 10:00 uur vertrekken langs de kust van Fyn naar het eiland Bago. Als we het sund uitvaren duikt er een bruinvis naast de boot op; een prachtig gezicht maar helaas ben ik de enige die hem ziet. Hij kwam maar eenmaal boven. Het is vandaag alweer mooi weer en zodra we op de plaats van bestemming zijn gaan we naar het naast de haven gelegen zandstrand om lekker te gaan zwemmen, heerlijk Vaartijd 3,5 uur. 

 11 juli: Faaborg. Van Bago naar Faaborg met windkracht 4+ op de kop; de boot houdt zich prima. Als we in de haven komen is deze helemaal vol, alles ligt dubbeldik. Echter, in de visserijhaven zien we nog een klein gaatje tussen 2 vissersboten. Met de hulp van een Deen aan de vissersman gaan vragen of we er tussen mochten. Dit was geen probleem, zodat we uiteindelijk een van de mooiste plekjes hebben. Dit was de eerste haven die helemaal vol lag; in de andere havens was er ruimte genoeg. Wel is het verstandig om voor 15:00 uur een plaatsje te zoeken. De volgende dag wordt er harde wind voorspeld en iedereen blijft liggen. Faaborg is wederom een prachtig stadje. We slaan uitgebreid boodschappen in (we kopen altijd zo veel mogelijk echt typisch Deense spullen), we slenteren door het stadje en lunchen uitgebreid in een klein cafeetje. 's Middags het museum Den gamle Gaard bezocht, een prachtig groot koopmanshuis uit de 18e eeuw, nog compleet ingericht. Heel mooi! Vaartijd 5 uur.

13 juli: Na de stormachtige dag van gisteren is het vandaag prachtig weer, de haven is dan ook om 10:00 uur zo goed als leeg. Wij vertrekken om 10:45 uur, na eerst de boot van 105 liter nieuwe diesel olie te hebben voorzien, naar het nabij gelegen eilandje Lyo. Een prachtig eilandje; het mooiste van allemaal. Lyo Glashelder water in het haventje. Omdat we zo vroeg zijn, iets voor 12.00 uur, hebben we nog een vrije box. Na een paar uur ligt de hele haven volgepropt. Het op het eiland gelegen dorpje heeft veel weg van het Lavendorp in de Efteling. Naast de haven ligt een mooi strand, waar we heerlijk luieren en zwemmen. We huren de volgende dag een fiets (met kinderzitje), zodat we het eiland kunnen gaan verkennen. De temperatuur is inmiddels gestegen naar 30'C. 's Avonds gaan we op een grasveldje lekker barbecue-en; dit is de Deense nationale sport lijkt het wel. Iedere haven is ruim voorzien van vaste barbecue plaatsen die iedere dag - weer of geen weer - bezet zijn. Van onze laatste Deense Kronen in een winkeltje een verjaardagskalender gekocht met mooie aquarelletjes van Lyo, een klein houten miniatuurbootje voor Bram's verzameling en een “schudbolletje” met visjes voor Roos. Vaartijd: 1 uur. 

15 juli: Kustlijn van Lyo. Alweer prachtig weer, met een rimpelloze zee. We verlaten, wat weemoedig, Denemarken en varen weer naar Duitsland. We hebben genoten van de prachtige fjorden, het soms glasheldere water, de mooie oude huizen, de vriendelijke mensen en vooral de oneindige rust. We varen richting Schleimunde om het Schlei op te varen naar Kappeln. Dit is een mooi fjord met zeer veel jachthavens langs de oevers. Leggen uiteindelijk aan bij A.S.C. Kappeln, een mooie haven, van alle gemakken voorzien en met een uitstekend restaurant in het clubgebouw. Vaartijd 5,5 uur. 

16 juli: Gisteravond kwam er opeens een windvoorspelling van 6 of meer uit de bus rollen voor de volgende middag. We besluiten om vroeg te vertrekken, zodat we de wind voor zijn. Echter, als we uit het beschutte Schlei de zee op varen waait het al stevig met flinke golven op de zij. Toch maar teruggevaren; we hebben tenslotte vakantie, het is geen wedstrijd. Gaan weer in Kappeln liggen en gaan lekker winkelen. In de loop van de ochtend neemt de wind nog meer toe, zodat het teruggaan een verstandig besluit bleek. Vaartijd 1,5 uur.

17 juli: Het is windstil als we wakker worden, een hele verandering met gisteren. Gaan om 10:00 uur weg. Als we buiten komen staan er nog steeds lekkere golven. Maar deze zijn goed te doen. Als we om 13:30 uur bij het Kielerfjord aankomen, besluiten we om alvast het stuk NOK tot aan Rendsburg te varen. Komen om 18:00 uur aan bij Rendsburg. Omdat we geen boodschappen nodig hebben, blijven we vooraan bij jachtwerf Schreiner aan het Radar Insell liggen. Hier wordt je echt in de watten gelegd. De havenmeester neemt zelfs de bestellling voor verse broodjes op. De volgende morgen om 08:00 uur worden deze aan boord bezorgd. Vaartijd 8 uur.

18 juli: De laatste 65 km NOK staan voor vandaag op het programma. Eerst de tank maar weer volgetankt; ditmaal ging er 65 liter diesel in. Het aantal plaatsen om te tanken is in Duitsland beperkt, zodat we tanken als de gelegenheid zich voordoet. Het is wat onweersachtig en warm weer. De komende dagen zal het steeds warmer worden. We varen naar de passantenhaven van Brunsbuttel; hier lig je tegen het sluizencomplex aan. Een prachtig gezicht, de grote zeeschepen, die je op nog geen 5 meter afstand passeren. Een gigantisch wit passagiersschip uit Nassau voer zachtjes de sluis in. Een dienstmeisje, keurig in het zwart met een wit mutsje en schortje, stond over de balustrade van een balkon geleund, te genieten van het uitzicht. 's Avonds tot laat buiten gezeten. Heerlijk dat zoute water: geen muggen! Vaartijd 6,5 uur

19 juli: Vroeg uit de veren; we vertrekken om 08:00 uur naar de jachtensluis. Dit omdat het afgaand water is op de Elbe en we met het tij mee naar Otterndorf willen, zodat we ook deze sluis gelijk kunnen nemen. We halen het net, er staat nog net genoeg water om de haveningang van Otterndorf in te kunnen. Deze is tot 2 uur voor laagwater bevaarbaar. Het is weer zeer warm vandaag. Binnen gestuurd vanwege de warmte en de vele steekvliegen, die op het Hadelner kanaal zitten. Het muggengordijn voor de open deuren gehangen. Overnachten weer in Bederkesa, beetje achteraan, lekker rustig. Roos in het opblaasbadje in de kuip gezet, waar onze voeten ook nog wel bijpassen. Vaartijd 6 uur.

20 juli: Weer terug naar Bremerhaven; extreem warm vandaag. Voor vanavond geven ze onweer op, misschien koelt het dan wat af. Op een paar honderd meter van de boot een Italiaans restaurantje ontdekt. Heerlijk buiten op het terras (in de schaduw) genoten van verrukkelijk eten met een koude rosé. Vaartijd: 4 uur.

21 juli: Gisteravond is het inderdaad gaan onweren met forse windstoten. Tijdens het haastig dichtdoen van het klapraam, komt Bram's wijsvinger tussen het raam; nagel is mooi blauw geworden. Toch zwaar dat dubbelglas. Om 13:00 uur is het laagwater in Bremerhaven; het gunstigste moment om te vertrekken naar Oldenburg. 's Morgens nog even de stad ingeweest en op een terras onder grote bomen cappuccino gedronken met een reusachtig stuk aardbeientaart. Het is buiten lekker afgekoeld door het onweer en we genieten van het aangename zomerweer. Komen om 18:45 uur in Oldenburg aan. Vaartijd 5:45 uur.

23 juli: Zijn gisteren lekker blijven liggen; hebben op ons gemak de stad verkend en flink proviand ingeslagen. Vertrekken vandaag daarom om 8:30 uur, zodat we het Kustenkanaal aan een stuk kunnen varen. Het kanaal is vergelijkbaar met het Wilhelminakanaal. Na een aantal kilometers heb je de bomen wel gezien. Varen tot aan de dode arm, net voor de sluis bij Herbrum en gaan hier voor anker (de eerste keer deze vakantie). Vaartijd 9 uur.

24 juli: Het tij is gunstig; het is om 10:00 uur hoog water bij de sluis. Een mooie tijd om te vertrekken en varen op ons gemak het laatste stukje Duitsland over de Ems terug naar Delfzijl. Varen om 15:30 uur weer de haven van Delfzijl binnen. Vaartijd 6 uur. Bij de Slegte nog wat boeken gekocht, waaronder een boekje uit 1932 over het vaargebied van Zuid-Nederland, een soort almanak. Heel leuk! Vaartijd 3 uur.

26 juli: Om 09:00 uur gaan varen, zijn om 14:00 bij Bergum. Vinden het genoeg zo, en krijgen in de jachthaven een mooi plaatsje van de havenmeester aangewezen. ’s Middags nog even het gezellige dorpje in geweest. Daarna nog een paar uurtjes van het zonnetje genoten in de kuip. Roos had een vriendinnetje gevonden en vermaakte zich prima. Vaartijd 5 uur.

27 juli: Het waait vandaag stevig, maar de zon schijnt en het is niet koud. We varen tot aan Uitwellingerga en vinden een mooi Marekrite plekje uit de wind. Vaartijd 3 uur.

28 juli: Het einde van onze vakantie nadert; we worden er altijd een beetje lusteloos van. We genieten bewust van deze laatste dagen. Varen het laatste stuk PM kanaal naar Lemmer, moeten echt weer tanken. Volgens de ANWB-almanak zijn in de buitenhavens van Lemmer 2 bunkerplaatsen aanwezig. Dit klopt dus niet, er is er geen een meer. We leggen aan in een kleine rustige jachthaven in een overigens druk Lemmer. Gelukkig liggen we vlak bij een tankstation; hier een jerrycan van 20 liter gekocht en 5 maal heen en weer gelopen. Bram's ene arm is nu minstens 2 cm langer. 's Avonds de buurman op de borrel gevraagd. Tot laat in de kuip gezeten; het was een prachtig heldere avond en de hemel was bezaaid met sterren. Overigens wel wat te veel gedronken. De buurman kwam gelukkig heelhuids op z'n boot weer teug. Het weerbericht geeft voor morgen rustig weer op zonnig en NW 3/4. Vaartijd 3 uur.

29 juli: Om 07:30 vertrokken (de buurman lag nog op een oor) en we gaan vanuit Lemmer via Lelystad naar Muiden toe. Heerlijk varen nu op het IJsselmeer, we misten het grote water een beetje. Bij Muiden besluiten we om nog een stukje door te varen naar Weesp en we meren af op een mooi plekje in de schaduw tegenover de oude molen. Vaartijd 8,5 uur.

30 juli: Bij Weesp het Amsterdam Rijn kanaal overgestoken, om via de Weespertrekvaart naar de Amstel te gaan. Zijn om 14:00 uur bij een vol Uithoorn; er is nog een ligplaatsje over aan de kade, hier duiken we mooi in. Nog even met Roos over de weekmarkt geslenterd. 's Avonds in een leuk eetcafeetje gaan eten. Vaartijd Zuur.

31 juli: Om 10:00 uur vertrekken we uit Uithoorn, maar bij de brug bij Vrouwenakker moeten we erg lang wachten. Het blijkt dat er maar een brugwachter is voor deze brug en de brug in Uithoorn. Na een uur wachten draait de brug eindelijk en er heeft zich inmiddels een flinke file van jachten gevormd. Waren van plan om te stoppen langs het Aarkanaal, dit ligt echter compleet vol. Varen door naar de Gouwe en stoppen bij de jachthaven van Boskoop om de laatste nacht aan boord door te brengen. Hier kan je heerlijk rustig liggen. Ruimen de boel vast een beetje op, zodat we morgen niet meer alles hoeven te doen. 's Avonds nog een ijsje gekocht bij het clubgebouwtje. Vaartijd 3 uur.

1 augustus: Vanmorgen zoveel mogelijk spullen ingepakt en vast klaargelegd in de slaaphut, schoongemaakt en gestofzuigd. Vertrekken om 10:45 uur voor het laatste stuk naar huis. De Juliana sluis bij Gouda draait lekker vlot; op de Hollandsche IJssel hebben we een beetje stroom tegen. Na de Nieuwe Maas en de Noord draaien we om 15:30 uur onze thuishaven weer binnen. We hebben in 44 dagen 203,5 motoruren gemaakt, waarbij we 650 liter diesel gebruikt hebben. Het einde van een prachtige vakantie waar we nog veel aan zullen terugdenken. 

Algemene info: We waren van alle mogelijke papieren voorzien, zoals een ICP, vaarbewijs, BTW verklaring, bemanningslijst, etc. Zoek ruim van te voren uit wat je nodig hebt, sommige documenten duren wat lang om te verkrijgen. Er is in deze vakantie echter niet naar gevraagd. Duitsland: Duitsland is ons erg meegevallen, de mensen waren zeer behulpzaam. En het was er voor Nederlandse begrippen vrij rustig. De prijzen van de jachthavens zijn er vergelijkbaar met Nederland. Tank wel diesel als er gelegenheid is, de tankstations zijn schaars. De diesel is er voor Nederlandse begrippen wel duur, zo rond de 1 euro per liter. 

De sluizen hebben meestal damwand en hefdeuren ipv een gladde betonnen wand en gewone deuren; verder is er maar beperkte mogelijkheid tot vastmaken. De sluismeesters zijn wel zeer behulpzaam. Bedieningstijden zijn meestal van 06:00 tot 22:00 uur. Hoe het met de sluislichten werkt, hebben we nu nog niet door, soms staan ze dubbelrood, dan rood/groen, dan weer enkelrood als de deuren open gingen. Als de lichten veranderden en de deuren gingen open, voeren we maar de sluis in. Dit is in alle gevallen goed gegaan. 

Denemarken en de Oostzee: De Oostzee en dan vooral de Kleine Belt is te vergelijken met het IJsselmeer. Je hebt er bijna geen tij verschil en stroming, verder is het bijna overal diep genoeg tot dicht bij de kust. De prijzen van de jachthavens zijn duurder dan bij ons, gemiddeld 13 euro voor een overnachting. Veel mogelijkheid tot overnachten buiten de havens is er niet, of je moet voor anker gaan. Als je voor 15:00 uur bij een haven bent is er meestal nog plek genoeg, hierna loopt het soms snel vol. Bij de meeste havens hangt 's morgens het weerbericht in het Deens en Duits en soms in het Engels. 

Je kunt er prima terecht met de Duitse of Engelse taal en de Denen zijn ook zeer behulpzaam om iets uit te leggen o.i.d. 

Gebruikte kaarten: 

Elektronische: We hebben een Raytheon kaartplotter RC425, die Navionics kaarten lust. Voor deze reis hebben we de extralarge kaart NE398XL gebruikt, die een gebied bestrijkt van Duinkerken tot Hamburg Voor de Oostzee een small kaart NE081S voor het gebied tussen Kiel en Aarhus (De Kleine Belt): 

Papieren: Voor Nederland de gebruikelijke kaarten. Voor de Duitse binnenwateren zijn niet zulke handige kaarten verkrijgbaar als onze ANWB kaarten. Wij hebben echter zeer veel plezier gehad van het boek: Vom Rhein zur Nord- und Ostsee van de schrijver Manfred Fenzl ( Besteld bij Datema Delfzijl). Hierin worden alle binnenwateren beschreven die in het traject liggen. Voor de Weser en de Elbe gebruik gemaakt van de Sportbootkarten 3011(Weser) en 3010(Elbe). Voor de Oostzee, de NV sportbootkarten, Serie I (Kieler Bucht, Rund um Funen).

 

Bram

2002 Met Onze Argo Naar Denemarken
PDF – 355,3 KB 118 downloads

Maak jouw eigen website met JouwWeb